Review: Tenba Byob 9 camera insert

Tenba Insert

Als je je camera mee wilt nemen op reis heb je een paar opties: of je stopt je camera gewoon bij al je andere spullen in je backpack, of je koopt bijvoorbeeld een speciale rugzak voor je camera. Maar afgelopen jaar kwam ik op het spoor van nog een andere mogelijkheid: er bestaan ook zogenaamde inserts, een soort lichtgewicht tas die je gemakkelijk tussen je andere spullen in je rugzak kunt stoppen, maar waarmee je camera wel goed beschermd is.

Na wat op internet te hebben rondgekeken kwam ik al snel bij het merk Tenba uit. Zij zijn gespecialiseerd in cameratassen en hebben inserts in diverse maten. Met deze inserts maak je van elke tas een cameratas. De Byob 7 is de kleinste, de 13 de grootste. In de kleinste past een kleine systeemcamera met een paar kleine lenzen, in de grootste een spiegelreflex met enkele lenzen.

Welke maat

Het was even een gok welke maat precies goed zou zijn voor mijn camera en lens, maar op basis van een andere review koos ik voor de Byob 9. Momenteel fotografeer ik namelijk met de Sony A7III inclusief de behoorlijk groot uitgevallen 35mm 1.4 lens van Sony. Wat blijkt, deze past precies in de insert, waarbij de lens gewoon op de camera kan blijven zitten. Als je de lens eraf haalt past er eventueel zelfs nog een tweede lens naast. Om te bepalen welke maat voor jou handig is, zou ik kijken naar wat je op reis wil meenemen, en of je de lens bij het opbergen steeds van de camera wil afhalen of niet. Om het risico op stof op de sensor en lens te verminderen wil je uiteraard op reis zo weinig mogelijk wisselen.

Handige features

De Byob-inserts van Tenba zijn redelijk rechttoe rechtaan, wat als voordeel heeft dat ze niet veel extra gewicht aan je uitrusting toevoegen. Ideaal voor als je gaat backpacken, hiken of gewoon voor tijdens een roadtrip in de auto. In het verleden liet ik mijn camera in dat soort gevallen vaak gewoon los in de tas zitten, wat het risico op beschadigingen toch wel doet toenemen. En je zorgt ervoor dat je lenzen en camera niet helemaal tussen alle andere spullen in een backpack naar onderen zakken.

De Byob 9 heeft aan de buitenkant vijf steekzakken, die niet af te sluiten zijn. Je kunt hier bijvoorbeeld lensdoekjes en filters in kwijt. Binnenin zit aan de bovenkant een vak met ritssluiting. Een extra handige eigenschap is dat er een aantal losse stukken worden meegeleverd die voorzien zijn van uiterst stevig klittenband, waarmee je in de tas zelf allerlei compartimenten kunt maken. Zo kun je vakken voor meerdere lenzen maken, of onderin een extra vak voor een filter, zoals ik zelf heb gedaan. Tot slot heeft de tas een hengsel aan de bovenkant, waarmee je over kleine afstanden de insert ook als tasje kunt dragen. Er zit aan beide zijden ook nog een lus, waaraan je eventueel een (niet meegeleverd) schouderhengsel zou kunnen bevestigen.

Al met al vind ik de Byob 9 aan te raden als je veel op reis fotografeert en je camera goed beschermd wilt meenemen, zonder direct een camerarugzak te hoeven kopen. Het tasje neemt weinig extra ruimte in en zorgt voor wat meer overzicht in volle backpack. Je houdt op deze manier al je cameraspullen handig bij elkaar.

Byob camera insert kopen

Zelf een handige Byob van Tenba kopen? Kijk voor actuele prijzen en maten bij Bol.com of Cameranu.nl.

Abonneer je op de nieuwsbrief met gratis fotografietips